Avertizorul de integritate
Persoana desemnată cu atribuții în ceea ce privește primirea, înregistrarea, examinarea, efectuarea de acțiuni subsecvente și soluționarea raportărilor formulate în temeiul Legii nr. 361/2022 privind protecția avertizărilor în interes public, cu modificările și completările ulterioare poate fi contactată la numărul de telefon 0738772188
Canale interne de raportare:
În cadrul Direcției de Asistență Socială Turda sunt instituite următoarele canale interne de raportare, prin care se poate comunica, în funcție de cererea avertizorului în interes public:
- în scris, pe suport hârtie – prin depunere direct la persoana desemnată;
- în scris, în format electronic:
- prin transmiterea unei Raportări prin e-mail, pe adresa de poștă electronică : office@asistentasocialaturda.ro (în condițiile art.7, alin. (6), din Legea 361/2022);
– prin comunicare la linia telefonică, la numărul de telefon: 0738772188
-prin întâlnire faţă în faţă cu persoana desemnată.
Canale externe de raportare: Agenția Națională de Integritate (ANI) precum și alte entități publice care, potrivit dispozițiilor legale speciale, primesc și soluționează raportări referitoare la încălcări ale legii, în domeniul lor de competență (pentru mai multe detalii a se vedea Cap. IV din Legea nr 361/2022).
Legea nr. 361 din 2022 privind protecția avertizorilor în interes public
ANI este o instituție specializată în verificarea averilor dobândite în timpul exercitării unei funcții publice, a conflictelor de interese și a incompatibilităților. Pentru informații privind avertizarea în interes public, se poate accesa link-ul: https://avertizori.integritate.eu/.
1. Ce se înțelege prin expresia “încălcări ale legii”
Prin încălcări ale legii, înțelegem fapte care constau într-o acțiune sau inacțiune care constituie nerespectări ale dispozițiilor legale prevăzute în anexa nr. 2 din Legea nr. 361/2022, care privesc domenii cum ar fi:
- achizițiile publice;
- serviciile, produsele și piețele financiare, prevenirea spălării banilor și a finanțării terorismului;
- siguranța și conformitatea produselor;
- siguranța transportului;
- protecția mediului;
- protecția radiologică și siguranța nucleară;
- siguranța alimentară, sănătatea și bunăstarea animalelor;
- sănătatea publică;
- protecția consumatorilor;
- protecția vieții private și a datelor cu caracter personal și a securității rețelelor și sistemelorinformatice.
Totodată, acestea privesc și:
- încălcări care aduc atingere intereselor financiare ale Uniunii Europene (cum sunt menționate la art. 325 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene și cum sunt detaliate în măsurile relevante ale Uniunii Europene);
- încălcări referitoare la piața internă (menționate la art. 26 alin. (2) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene), inclusiv încălcări ale normelor Uniunii Europene în materie de concurență și de ajutoare de stat, precum și încălcări referitoare la piața internă în ceea ce privește actele care încalcă normele privind impozitarea societăților sau mecanismele al căror scop este obținerea unui avantaj fiscal ce contravine obiectului sau scopului dreptului aplicabil în materie de impozitare a societăților, ce reprezintă abateri disciplinare, contravenții sau infracțiuni, sau care contravin obiectului sau scopului legii.
2. Ce trebuie să conțină raportarea
Raportarea cuprinde, cel puțin, următoarele:
- Numele și prenumele;
- Datele de contact ale avertizorului în interes public;
- Contextul profesional în care au fost obținute informațiile;
- Persoana vizată, dacă este cunoscută;
- Descrierea faptei susceptibile să constituie încălcare a legii în cadrul entității publice sau private;
- Probele în susținerea raportării, după caz;
- Data și semnătura.
Prin excepție, raportarea care nu cuprinde numele, prenumele, datele de contact sau semnătura avertizorului în interes public se examinează și se soluționează în măsura în care conține indicii referitoare la încălcări ale legii.
3. Care sunt persoanele care pot formula raportări
Pot efectua raportări persoanele care au obținut informațiile referitoare la încălcări ale legii, întrun context profesional. În categoria acestor persoane intră, cel puțin:
- lucrătorii și aleși locali;
- persoanele care desfăşoară o activitate independentă, în înţelesul art. 49 din Tratatul privind
funcţionarea Uniunii Europene;
- acţionarii şi persoanele care fac parte din organul de administrare, de conducere sau de supraveghere al unei întreprinderi, inclusiv membrii neexecutivi ai consiliului de administraţie, precum şi voluntarii şi stagiarii remuneraţi sau neremuneraţi;
- orice persoană care lucrează sub supravegherea şi conducerea persoanei fizice sau juridice cu care s-a încheiat contractul, a subcontractanţilor şi a furnizorilor acesteia.
De asemenea, pot efectua raportări privind încălcări ale legii şi următoarele persoane:
- cele ale căror raporturi de muncă nu au început încă şi care efectuează raportări prin intermediul canalelor de raportare interne sau externe sau divulgă public informaţii privind încălcări ale legii obţinute în timpul procesului de recrutare sau altor negocieri precontractuale sau în cazul în care raportul de muncă sau raportul de serviciu a încetat;
- cele care raportează sau dezvăluie public informații privind încălcări ale legii în mod anonim.
4. Condițiile prevăzute de lege pentru a beneficia de protecție
Pentru a beneficia de măsurile de protecție, avertizorul în interes public trebuie să întrunească cumulativ următoarele condiții:
- să fie una dintre persoanele care efectuează raportări potrivit prevederilor art. 2 alin. (1) din Legea nr. 361/2022 și care a obținut informații referitoare la încălcări ale legii într-un context profesional;
- să fi avut motive întemeiate să creadă că informațiile referitoare la încălcările raportate erauadevărate la momentul raportării;
- s ă fi efectuat o raportare internă, o raportare externă sau o divulgare publică.
Pentru a beneficia de măsurile reparatorii, avertizorul în interes public trebuie să îndeplinească cumulativ condițiile de mai sus, precum și condiția ca represaliile să fie consecința raportării efectuate. 5. Raportarea nereală
Raportarea de informaţii privind încălcări ale legii, cunoscând că acestea sunt nereale, constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 2.500 lei la 30.000 lei, dacă fapta nu a fost săvârşită în astfel de condiţii încât să fie considerată, potrivit legii, infracţiune.
6. Păstrarea confidenţialității
- Persoana desemnată să soluţioneze raportarea are obligaţia de a nu dezvălui identitatea avertizorului în interes public şi nici informaţiile care ar permite identificarea directă sau indirectă a acestuia, cu excepţia situaţiei în care are consimţământul expres al acestuia. Prin excepţie, aceste informații pot fi divulgate numai în cazul în care acest lucru este o obligaţie impusă de lege, cu respectarea condiţiilor şi a limitelor prevăzute de aceasta, iar persoana desemnată are obligația să informeze anterior avertizorul în interes public, în scris, cu privire la divulgarea identităţii şi a motivelor divulgării datelor confidenţiale în cauză. Obligaţia nu există în cazul în care informarea ar periclita investigaţiile sau procedurile judiciare.
- Informaţiile din cuprinsul raportărilor care constituie secrete comerciale nu pot fi utilizate saudivulgate în alte scopuri decât cele necesare soluţionării raportării.
- Obligaţia de a păstra confidenţialitatea nu există în cazul în care avertizorul în interes public a dezvăluit în mod intenţionat identitatea sa în contextul unei divulgări publice.
- Obligaţia de a păstra confidenţialitatea se menţine şi în cazul în care raportarea ajunge dineroare la o altă persoană din cadrul instituţiei publice, alta decât persoana desemnată. În acest caz, raportarea este înaintată, de îndată, persoanei desemnate.
7. Acţiuni subsecvente
Acţiunea subsecventă este: orice acţiune întreprinsă de către destinatarul unei raportări interne sau de către autoritatea competentă în vederea soluţionării raportării şi, acolo unde este cazul, a remedierii încălcării raportate.
În situația stabilirii necesității de aplicare a unor acțiuni subsecvente, se vor respecta prevederile Legii nr. 361/2022.
Astfel de situații pot fi:
- Redirecţionarea de către ANI a raportărilor pentru care, potrivit legilor speciale, competenţa de a primi şi a efectua acţiuni subsecvente revine Direcției de Asistență Socială, instituția asigurând păstrarea garanţiilor privind confidenţialitatea şi integritatea.
- Primirea de către persoana desemnată din cadrul Direcției de Asistență Socială Turda a unei raportări care se constată că este de competenţa ANI. În acest caz persoana desemnată are obligaţia de a redirecţiona raportarea către ANI, urmând să înştiinţeze avertizorul în interes public, în termen de 3 zile lucrătoare. Redirecţionarea se realizează cu păstrarea garanţiilor privind confidenţialitatea şi integritatea.